תנ"ך על הפרק - תהילים לד - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים לד

601 / 929
היום

הפרק

לְדָוִ֗ד בְּשַׁנּוֹת֣וֹ אֶת־טַ֭עְמוֹ לִפְנֵ֣י אֲבִימֶ֑לֶךְ וַֽ֝יְגָרֲשֵׁ֗הוּ וַיֵּלַֽךְ׃אֲבָרֲכָ֣ה אֶת־יְהוָ֣ה בְּכָל־עֵ֑ת תָּ֝מִ֗יד תְּֽהִלָּת֥וֹ בְּפִֽי׃בַּ֭יהוָה תִּתְהַלֵּ֣ל נַפְשִׁ֑י יִשְׁמְע֖וּ עֲנָוִ֣ים וְיִשְׂמָֽחוּ׃גַּדְּל֣וּ לַיהוָ֣ה אִתִּ֑י וּנְרוֹמְמָ֖ה שְׁמ֣וֹ יַחְדָּֽו׃דָּרַ֣שְׁתִּי אֶת־יְהוָ֣ה וְעָנָ֑נִי וּמִכָּל־מְ֝גוּרוֹתַ֗י הִצִּילָֽנִי׃הִבִּ֣יטוּ אֵלָ֣יו וְנָהָ֑רוּ וּ֝פְנֵיהֶ֗ם אַל־יֶחְפָּֽרוּ׃זֶ֤ה עָנִ֣י קָ֭רָא וַיהוָ֣ה שָׁמֵ֑עַ וּמִכָּל־צָ֝רוֹתָ֗יו הוֹשִׁיעֽוֹ׃חֹנֶ֤ה מַלְאַךְ־יְהוָ֓ה סָ֘בִ֤יב לִֽירֵאָ֗יו וַֽיְחַלְּצֵֽם׃טַעֲמ֣וּ וּ֭רְאוּ כִּי־ט֣וֹב יְהוָ֑ה אַֽשְׁרֵ֥י הַ֝גֶּ֗בֶר יֶחֱסֶה־בּֽוֹ׃יְר֣אוּ אֶת־יְהוָ֣ה קְדֹשָׁ֑יו כִּי־אֵ֥ין מַ֝חְס֗וֹר לִירֵאָֽיו׃כְּ֭פִירִים רָשׁ֣וּ וְרָעֵ֑בוּ וְדֹרְשֵׁ֥י יְ֝הוָ֗ה לֹא־יַחְסְר֥וּ כָל־טֽוֹב׃לְֽכוּ־בָ֭נִים שִׁמְעוּ־לִ֑י יִֽרְאַ֥ת יְ֝הוָ֗ה אֲלַמֶּדְכֶֽם׃מִֽי־הָ֭אִישׁ הֶחָפֵ֣ץ חַיִּ֑ים אֹהֵ֥ב יָ֝מִ֗ים לִרְא֥וֹת טֽוֹב׃נְצֹ֣ר לְשׁוֹנְךָ֣ מֵרָ֑ע וּ֝שְׂפָתֶ֗יךָ מִדַּבֵּ֥ר מִרְמָֽה׃ס֣וּר מֵ֭רָע וַעֲשֵׂה־ט֑וֹב בַּקֵּ֖שׁ שָׁל֣וֹם וְרָדְפֵֽהוּ׃עֵינֵ֣י יְ֭הוָה אֶל־צַדִּיקִ֑ים וְ֝אָזְנָ֗יו אֶל־שַׁוְעָתָֽם׃פְּנֵ֣י יְ֭הוָה בְּעֹ֣שֵׂי רָ֑ע לְהַכְרִ֖ית מֵאֶ֣רֶץ זִכְרָֽם׃צָעֲק֣וּ וַיהוָ֣ה שָׁמֵ֑עַ וּמִכָּל־צָ֝רוֹתָ֗ם הִצִּילָֽם׃קָר֣וֹב יְ֭הוָה לְנִשְׁבְּרֵי־לֵ֑ב וְֽאֶת־דַּכְּאֵי־ר֥וּחַ יוֹשִֽׁיעַ׃רַ֭בּוֹת רָע֣וֹת צַדִּ֑יק וּ֝מִכֻּלָּ֗ם יַצִּילֶ֥נּוּ יְהוָֽה׃שֹׁמֵ֥ר כָּל־עַצְמוֹתָ֑יו אַחַ֥ת מֵ֝הֵ֗נָּה לֹ֣א נִשְׁבָּֽרָה׃תְּמוֹתֵ֣ת רָשָׁ֣ע רָעָ֑ה וְשֹׂנְאֵ֖י צַדִּ֣יק יֶאְשָֽׁמוּ׃פּוֹדֶ֣ה יְ֭הוָה נֶ֣פֶשׁ עֲבָדָ֑יו וְלֹ֥א יֶ֝אְשְׁמ֗וּ כָּֽל־הַחֹסִ֥ים בּֽוֹ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

גדלו לה' אתי. אפשר דהם דברי השכינה כמ"ש בזוהר הקדוש אימתי אקרי גדול כשהוא בעיר אלהינו וזהו אתי ונרוממה שמו יחדיו דהיא כ"י נקראת תהלה שמשבחת תמיד וזהו יחדיו אני ואתם. ואפשר שמ"ו גימטריא אל שדי עם הכולל וא"ש ההי"ב:הביטו אליו ונהרו וכו'. אפשר במה שדרש מר"ן ז"ל דמה שבא אדם לעה"ז היינו דהגם דהנשמה היתה נהנית מזיו השכינה אך מאן דאכיל דלאו דיליה בהיל לאסתכולי באפיה כמ"ש בירושלמי בבריכה דערלה ובבואו בעה"ז הוא מסגל מצות ומע"ט ויש לו שכר ויכול לחזות בנועם ה' ואמר לו המגיד יישר. ולעיל אמר ישמעו ענוים וישמחו גדלו לה' אתי והשתא קאמר הביטו אליו כי הענוים כל מעיינם בה' ותולין עיניהם בו ונהרו כי יושפע עליהם אור עליון ופניהם אל יחפרו לעתיד אלא יכולין להסתכל בזיו השכינה דאוכלים מן התורה והמצות שסגלו ולא מיבעיא בהצמדם יחד אלא אפילו אחד מהם זה עני קרא ר"ל זה עני שהוא שפל בעיניו קרא אם התפלל על צרה. וה' הוא ובית דינו שמע תכף לקריאתו כמו שנענה ר' עקיבא שהיה מעביר על מדותיו ואמר קרא וה' שמע תכף כמו אמר משיב הרוח ונשיב זיקא. ואמרו בפרקא דחסידי דהוה כפנא ומותנא ולא מצלינן אתרתי ואמרו לבעי רחמי אכפנא וכי יהיב רחמנא שבעא לחיי הוא דיהיב ובזה אפשר לרמוז בפסוק זה. זה עני קרא כלומר אם יש גזרות מות וחלאים והוא קורא בשביל רעב וז"ש זה עני קרא שהוא קורא בשביל העוני משמיא מיהב יהבי שבעא ומכל צרותיו מות וחלאים הושיעו דכי יהיב רחמנא שבעא לחיי ובריי הוא דיהיב:טעמו וראו כי טוב ה' אשרי הגבר יחסה בו. אפשר דמי שלא ידע כלום בחכמת האמת כמעט שאינו מבין כלל בתורה מכמה חקירות וענינים ולא ידע גדולתו יתברך. ועל פי הסוד יתישב הכל. וז"ש טעמו כי טעמים באצילות כמ"ש הרב בסוד טנת"א. וזה טעם שטעמים הם באצילות שמי שזכה לחכמת האמת שהיא בסוד האצילות ימצא טעם לכל הדברים ואם לא יהיה בפרטות יהיה בכללות. וז"ש טעמו שרומז לאצילות והוא קבלה וראו שראיה באצילות ואז תדעו כי טוב ה' ויתישבו לכם כמה ענינים. א"נ כי טוב יסוד נשפע משם הויה אשר בו רמוז א"א או"א זו"ן אשרי הגבר יחסה בו:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך